Tuesday, October 26, 2010

~~PROGRAM BASED LEARNING AND CONSTRUCTIVIST APPROACH~~

Problem Based Learning
Problem Based Learning (PBL) merupakan alternatif yang menarik
untuk kelas tradisional belajar. Dengan PBL, guru memberi atau menyediakan pelajar  dengan masalah, tidak kuliah atau tugas atau latihan. Memandangkan ‘isi’ pembelajaran tidak disediakan, pelajar akan belajar menjadi aktif dalam erti lain pelajar akan berusaha mencari dan bekerja dengan kandungan untuk menyelesaikan masalah.
Dalam PBL, guru akan bertindak sebagai fasilitator dan mentor,bukan sumber "penyelesaian."
Problem Based Learning akan memberi pelajar kesempatan untuk:-

v   menyemak dan mencuba apa yang pelajar ketahui
v  mencari apa yang pelajar perlukan untuk belajar
v  mengembangkan kemahiran-kemahiran pelajar untuk mencapai prestasi yang lebih tinggi dalam pasukan
v  meningkatkan kemahiran komunikasi pelajar

Constructivist  Approach
Peranan guru berubah apabila pendekatan "konstruktivis"  digunakan dalam kelas. Bukan hanya pelajar diberikan dengan fakta-fakta, guru harus menjadi fasilitator dan mentor  di mana memberi peluang  kepada pelajar merangsang pembelajaran yang menggalakkan belajar melalui penyelesaian masalah. Siswa harus menjadi aktif, pemikir independen dan carian pengetahuan daripada penerima maklumat secara pasif.
Reid (1994) mencadangkan strategi pengajaran berikut untuk mengajar konstruktivis dan pembelajaran:
v  Membenarkan  pelajar untuk menjelajah kepentingan dan membuat pilihan mereka sendiri setiap kali ada kemungkinan untuk melakukannya.

v  Pose otentik masalah yang menyebabkan rasa ringan kebingungan ketika guru membuat pilihan.

v  Mendorong pelajar untuk cuba menyelesaikan masalah cara mereka sendiri dan untuk mengamati dan menilai hasilnya. Guru bertanya atau aspek catatan dari masalah yang akan membantu pelajar berfikir tentang masalah dengan cara yang lebih tepat. Guru bertindak sebagai pelatih atau orang tengah.

v  Bantu pelajar meletakkan kewarasan mereka sendiri dalam kata-kata dengan menjawab soalan dan berkongsi pendapat mereka, penyelesaian, dan strategi dengan guru dan pelajar lain.
v   Gunakan soalan menyelidik dan memberikan masa yang mencukupi bagi pelajar untuk berfikir tentang jawapan.

v  Meminta pelajar untuk menyatakan masalah atau pertanyaan. Misalnya, "Bagaimana dengan hasil penulisan anda?" dimana ia  boleh memberi peluang  pelajar untuk meningkatkan masalah-masalah yang berkaitan dengan mereka.

v   Menerima berbagai-bagai tanggapan dan mendorong pelajar untuk mengambil risiko.

v  Memberi tugasan yang membolehkan pelajar untuk terlibat secara langsung dan membolehkan mereka untuk belajar kemahiran dalam konteks di mana mereka perlu digunakan. Sebagai contoh, pelajar akan belajar membuat huruf abjad jika mereka menulis mesej.

No comments:

Post a Comment